KOLORY, część I. Co z nami robią?
Kolory otaczają nas z każdej strony, choć rzadko skupiamy się na tym, jak na nas działają. Wchodząc w tajniki psychologii koloru odkrywamy, jak potężnym orężem są w procesie projektowania.
Zaczynajmy jednak od początku. Co to jest barwa? Czy kolor i barwa to synonimy?
Barwa, według encyklopedii
[źródło], jest to wrażenie psychiczne w mózgu, gdy oko odbiera promieniowanie elektromagnetyczne z zakresu światła, a główny wpływ na to wrażenie ma skład widmowy promieniowania świetlnego. Brzmi to bardzo naukowo, więc przejdźmy do drugiego pytania: czy barwa i kolor to to samo? I tak, i nie. W języku polskim wyrazy te są synonimami, ale np. w malarstwie używa się rozróżnienia pojęciowego, gdzie kolor jest cechą „materii” farby, barwa natomiast jest zjawiskiem psychofizycznym związanym ze zdolnością widzenia. Po więcej ciekawostek i informacji z kolorowego świata odsyłamy do Wikipedii, my natomiast przejdziemy do odpowiedzi na tytułowe pytanie.Psychologia koloru zajmuje się emocjami, które kolory potrafią wywoływać – szczęście, niepokój radość energia. Kolory to coś więcej niż cecha fizyczna. Nauka od dawna stara się zgłębić te zależności, a kilka z odkrytych faktów przedstawimy Wam poniżej.
BIAŁY
(jeden z naszych ulubionych kolorów)Jest od zawsze symbolem niewinności i czystości, przedstawia początek i wolę rozpoczęcia czegoś nowego, otwartość, uczciwość, a także spokój oraz uzdrowienie.
W ubiorze symbolizuje ludzi głodnych życia, lubiących gdy wokół dużo się dzieje. Zdecydowanie jest to kolor optymistów. Biały kołnierzyk jest podobno symbolem statusu społecznego.
We wnętrzach, podobnie jak w innych dziedzinach, działa uspokajająco, pozwala się wyciszyć, kojarzy się z czystością a co za tym idzie, z prostotą. Stanowi genialne tło dla innych barw, ponieważ je uwydatnia. Co ważne, optycznie powiększa pomieszczenia. Stanowi również dobrą bazę pod miejsca, w których mają pojawić się obrazy lub grafiki. Często stosowany zwłaszcza we wnętrzach minimalistycznych, nowoczesnych, ale i skandynawskich.
Istnieje aż 67 odcieni bieli!
CZARNY
Symbol siły, tajemnicy i elegancji. Wywołuje bardzo silne emocje. Może symbolizować koniec czegoś (jako przeciwieństwo bieli). Reprezentuje ludzi konserwatywnych. Może kojarzyć się z niebezpieczeństwem lub podobnymi zagadnieniami.
W ubiorze jest uważany za symbol wyrafinowania. Czarny jest próbą skupienia się na sobie, odnalezienia energii do działania, często alienacji przed światem. Barwa tajemnicy, żałoby i smutku. Kolor ten wybierają zazwyczaj ludzie bardzo pewni siebie lub dokładnie odwrotnie. W świecie biznesu dodaje autorytetu.
We wnętrzach działa inspirująco, zawsze tworzy silny kontrast, podkreślając sąsiadujące barwy. W małych ilościach dodaje elegancji. Kolor ten optycznie zmniejsza pomieszczenie, więc lepiej będzie się nadawać do dużych i dobrze oświetlonych pomieszczeń. W mniejszych wnętrzach dobrze sprawdzają się czarne delikatne meble i dodatki. Oczywiście, od każdej zasady są wyjątki i wszystko zależy od charakteru mieszkańców. Z pewnością jednak jest to silny kolor, nie dla każdego.
Istnieje 50 odcieni czerni!
NIEBIESKI
Kolor harmonii, wierności i współczucia. W miejscach pracy poprawia produktywność i nie rozprasza. Mimo, że jest to jedna z zimniejszych barw, to wiąże się z pojęciami duchowości i fantazji
Co ciekawe, zmniejsza apetyt, więc nie stosuje się tego koloru w reklamach spożywczych. Za to pobudza zaufanie, dlatego znajduje się w logotypach wielu firm, chociażby Facebooka.
W modzie symbolizuje potrzebę dokonań, pragnienie mądrości. Kolor ten wpływa uspokajająco, łagodzi stresy i napięcia. Wzbudza w społeczeństwie zaufanie i szacunek, przez co jest bardzo medialnym kolorem.
W wnętrzach, jak i w modzie, uspokaja, koi nerwy, obniża ciśnienie krwi, często jest więc spotykany w sypialniach i pokojach poznaczonych do relaksu. Jest kolorem zimnym, więc nie należy przesadzać z jego ilością. Optycznie powiększa przestrzeń. Z tego samego względu, dla którego nie wykorzystuje się go w reklamach jedzenia, nie powinniśmy stosować go w dużych ilościach w kuchniach i jadalniach.
Istnieje 111 odcieni niebieskiego!
CZERWONY
Jest atrakcyjny i przyciąga uwagę, więc często jest stosowany w marketingu (Coca-Cola, McDonald’s). Przyśpiesza tętno i tworzy wrażenie pilności, natychmiastowości. Stymuluje apetyt i zachęca do zakupów. Jest kolorem zarówno miłości, jak i nienawiści. Kolor królów, radości, ale także niebezpieczeństwa. Cechuje potrzebę aktywności emocjonalnej i fizycznej.
W modzie budzi zainteresowanie i przyciąga wzrok. Ludzie preferujący czerwień często są egocentrykami, twardo dążącymi do celu. Czerwień często pomaga poczuć się pewniej i atrakcyjniej.
We wnętrzach podobnie, kolor ten stymuluje do aktywności fizycznej i wprowadza w dobry nastrój, nie należy jednak stosować go w dużych ilościach. Optycznie zmniejsza pomieszczenie. Nie jest polecany do miejsc, w których mamy być skupieni, jak np. gabinet, za to dobrze będzie sprawdzał się w holu. Warto stosować go w formie dodatków w subtelnych ilościach.
ŻÓŁTY
Reprezentuje optymizm, młodość i jasność. W dużych ilościach męczy oczy. Eksperci uważają, że jest kolorem sprzecznym, reprezentuje zarówno dobro i zło zrozumienie i zdradę. Żółty sprzyja rozwojowi kreatywności.
W modzie wyraża chęć kontaktu z innymi oraz potrzebę rozładowania własnych problemów.
We wnętrzach sprzyja koncentracji, pobudza myślenie, pasuje do salonów, ciemnych korytarzy oraz miejsc, w których się pracuje. Kolor ten pobudza myślenie, lecz nadmiar żółtego powoduje rozdrażnienie.
W chinach jest kolorem królewskim.
ZIELONY
Nie bez przyczyny kojarzy się z naturą i podobne jak ona kojarzy nam się z wzrostem i świeżością i spokojem, a także zdrowiem. Pomaga w rozwiązywaniu problemów, jednocześnie potęgując zrównoważenie. Natomiast ciemniejsza zieleń wiąże się z pieniędzmi. Kolor ten pomaga nam się zrelaksować
W modzie symbolizuje potrzebę równowagi wewnętrznej, jest kolorem relaksu i spokoju. Kolor zielony ma pozytywny odbiór, choć podobno na ludzi lubiących ten kolor łatwo wpływać.
W wnętrzach kolor jest uznawany za uspokajający i relaksujący, ale również pomaga w skupieniu się. Z tego powodu bardzo dobrze pasuje do gabinetów, łazienek i przedpokoi.
Istnieje ponad 100 odcieni zielonego!
FIOLETOWY
Ma działanie uspokajające. Wiele osób łączy go również z kreatywnością, wyobraźnią i mądrością. Fioletowy symbolizuje zarówno moc jak i niejednoznaczność.
We wnętrzach wygląda ekskluzywnie, zwłaszcza w otoczeniu srebrnych dodatków. Pasuje do sypialni (odcienie bardziej pastelowe), ponieważ tak jak zielony, uspokaja relaksuje, ale i pobudza zdolności artystyczne.
Ważne, by ciemny fiolet stosować tylko w roli dodatków lub w dużych pomieszczeniach, ponieważ optycznie zmniejsza pomieszczenie.
Eksperci odradzają malowanie całych pomieszczeń w tym kolorze.
Występuje 41 odcieni tego koloru!
POMARAŃCZOWY
Odzwierciedla emocje i ciepło. Jeśli jest intensywny, może wiązać się z agresją, dlatego proponuje się bardziej stonowane odcienie. Co ciekawe, zachęca do zakupów, więc często jest używany w marketingu. Jest także kolorem transformacji i buddyzmu.
W ubiorze mówi o dążeniu do osiągnięcia celu. Kolor ten preferują ludzie pozytywnie nastawieni do życia. Pomarańczowy to także dynamizm i zapał do pracy.
We wnętrzach, stosując naprzemiennie z kolorem niebieskim, uzyskamy wnętrze w klimacie śródziemnomorskim. Wnętrze w kolorze pomarańczowym, jak i żółtym, wydaje się jaśniejsze, cały czas skąpane w słońcu. Podobno pomarańczowy korzystnie działa na układ pokarmowy i zwiększa odporność. Ważne jednak, aby nie przesadzić z jego ilością we wnętrzu, ponieważ tak jak przy kolorze żółtym może to powodować rozdrażnienie.
RÓŻOWY
Jest to wręcz synonim wdzięku i uprzejmości. Kojarzony z czułością, a czasem nawet z erotyzmem. Zazwyczaj jednak łączy się z tym, co dziecinne, urocze i niewielkie. Kolor ten można również skojarzyć z łagodnością i miłością, ale również infantylnym zachowaniem – wszystko zależy od odcienia.
We wnętrzach skandynawskich odnajduje się pastelowe odcienie. Różowy doskonale pasuje do akcentów i dekoracji wnętrza. Dobrze będzie wyglądał w sypialni, pokojach dziewczynek czy jako pojedynczy mebel w salonie (ciekawy akcent).